القصة الكاملة لأحداث العنف والاشتباكات المسلحة في لبنان 

النهاردة الخميس 14 أكتوبر 2021 حصل في بيروت أعمال عنف وإطلاق نار، وده كان بعد احتجاجات ومظاهرات دعا لها حزب الله وحركة أمل واللي كان سببها إنهم شايفين إن قاضي التحقيقات في قضية مرفأ بيروت طارق البيطار “مسيس ومتحيز” وبيطالبوا بعزله، وده لإن البيطار عايز يتم استجواب عدد من كبار السياسيين ومسؤولي الأمن، ومنهم حلفاء لحزب الله، وتهمتهم الإهمال اللي سبب  انفجار المرفأ واللي كان بسبب شحنة ضخمة من نترات الأمونيوم.

ودعى أنصار حزب الله وحركة أمل إلى تجمع أمام قصر العدل في بيروت وده للاحتجاج على قرارات القاضي، وكان المفروض إن الاحتجاجات تبقى مقتصرة على محامين وعاملين في قطاعات معينة، لكن الأحداث اتطورت بسرعة وظهرت أسلحة في المظاهرات والقناصة انتشروا فوق الأسطح وفيه شهود عيان قال إن إطلاق النار وصل لاستخدام قذائف ال “آر بي جيه” وسط بيروت، وأدت أعمال العنف دي لموت 6 أشخاص وإصابة العشرات.

ولكن مفيش أخبار مؤكدة لحد دلوقتي عن الحركة المسؤولة عن إطلاق النار واتبادل الأطراف اللبنانية الاتهامات بينهم وبين بعض عن الطرف المسؤول عن السلاح في المظاهرات في حين إن كان باين في فيديوهات إن الأشخاص المسلحين لابسين لون  أسود وهو لون اللبس بتاع أنصار حزب الله، ولكن حزب الله وحركة أمل اتهموا حزب القوات اللبنانية إنهم السبب في الأحداث دي.

وانتشر على السوشيال ميديا صور من مدارس لبنان لأطفال وهما متجمعين في فصل ومذعورين من أصوات النار.

واننتشر برضه فيديو على تويتر لاستهداف واحد من مسلحي حزب الله كان يستعد لإطلاق قذيفة، وظهر في  الفيديو وهو ماسك “آر بي جي” على كتفه وبيستعد يضرب بيه، ولكن ماقدرش لإن الجيش اللبناني استهدفه.

أما قيادات حزب الله وحركة أمل قالوا في بيان مشترك يوم الخميس إن “مجموعات من حزب القوات اللبنانية انتشرت على أسطح المباني ومارست القنص المباشر للقتل المتعمد..  وانهم بيستنكروا الأعمال الإجرامية والمقصودة اللي بتستهدف الإستقرار والسلم الأهلي”.

ودعا البيان المشترك الجيش والقوى الأمنية إنهم يتحملوا مسؤولية إن الأوضاع ترجع زي ما كانت وشددوا على ضرورة معرفة اللي اتسببوا في عمليات القتل والمحرضين من الغرف السوداء ومحاكمتهم.

وشكر البيان المشترك للشباب والناس اللي نداء المشاركة في التظاهرة أمام قصر العدل في بيروت على إنهم كان عندهم أعلى درجات من الانضباط والتعبير السلمي، وقدموا التعازي لأهل الشهداء واتمنوا الشفاء العاجل للجرحى.

أما عن الجيش اللبناني بعت قوات لمنطقة طيونة ومنطقة  قصر العدل في بيروت وحذروا إنهم هيضربوا نار ناحية أي مسلح وأي شخص هيقدم على إطلاق النار من أي مكان، وطلب الجيش اللبناني من المدنيين إخلاء الشوارع، وقفلوا الطرق المؤدية لـ الطيونة، وكملوا بحث عن الأشخاص اللي معاهم سلاح واللي ضربوا نار.

ودعا رئيس الوزراء نجيب ميقاتي كل الأطراف للهدوء وعدم الانجرار وراء الفتنة لأي سبب أيا كان، وتابع باقي الإجراءات اللي بياخدها الجيش لتعديل الوضع في منطقة الطيونة مع قائد الجيش جوزيف عون.

الرئيس اللبناني ميشال عون اتصل بـ ميقاتي ووزير الدفاع ووزير الداخلية وقائد الجيش، وتابع معاهم تطورات الوضع الأمني.

Related Articles

Back to top button