اعرف إيه هي المبادرة الوطنية للمشروعات الخضراء الذكية.. وإزاي تقدم فيها؟!

لسة فرصتك موجودة علشان تقدم في الدورة التانية للمبادرة الوطنية للمشروعات الخضراء الذكية….

المبادرة الوطنية للمشروعات الخضراء الذكية بتهدف لتسليط الضوء على المشروعات الصديقة للبيئة والتي تستخدم التكنولوجيا الحديثة عن طريق توفير كافة طرق الدعم وبرامج التدريب المختلفة وكمان فرص التمويل والاستثمار المناسبة للمشروعات المستوفية للشروط إنها تكون بتتضمن مكون أخضر ومكون تكنولوجي ذكي، وكمان تكون المشروعات بتحرص على تقديم أثر تنموي دائم.

المبادرة برعاية السيد رئيس الجمهورية عبد الفتاح السيسي والتنفيذ تحت إشراف معالي وزيرة التخطيط والتنمية الاقتصادية الدكتورة هالة السعيد، وبالتعاون مع عدد كبير من الوزارات والجهات المعنية زي وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، وزارة الخارجية، وزارة البيئة، وزارة التنمية المحلية، وزارة التعاون الدولي، والمجلس القومي للمرأة..

*المبادرة بتستهدف 6 فئات مختلفة*

– الشركات الكبيرة

– مشروعات متوسطة

– مشروعات محلية صغيرة “مرتبطة بمبادرة حياة كريمة”

– شركات ناشئة

 – المشروعات المرتبطة بالمرأة والتغير المناخي والاستدامة
– المبادرات والمشاركات المجتمعية الغير هادفة للربح.

هيتم اختيار أكتر من 480 مشروع من الـ 27 محافظة في الدورة الثانية من المبادرة، وهيختاروا مشروعات من كل فئة من فئات المبادرة الـ6… ومن ضمنهم لجنة التحكيم هتختار 18 مشروع فائز في نهاية المبادرة (3 من كل فئة)، وهيكون للمشروعات الفائزة فرص تمويلية واستثمارية كبيرة من جهات مختلفة وكمان فرصة لعرض مشروعاتهم في مؤتمر COP28 في الإمارات نهاية السنة دى .

مشروعات كتير تم دعمها في الدورة الأولى من المبادرة وقدموا أثر بيئي واقتصادى وتنموى كبير جدًا وجهات كتير أشادت بإبداعهم، ده غير إن المبادرة نجحت في تمكين قطاعات كتير زى قطاع المرأة، الشباب، القطاع الخاص، المجتمع المدني وكمان تطوير قدرات أصحاب المشروعات المختلفة وتقديم الدعم الفني والتقني عن طريق العديد من الدورات التدريبية.

انتهز الفرصة وسجل مشروعك قبل نهاية شهر يوليو وكون من مبدعين الدورة الثانية للمبادرة من خلال اللينك ده

كل اللي عليك تعمله إنك تدخل على الموقع وتختار تقديم طلب ترشح جديد من قائمة تسجيل الدخول وبعد كدة تختار الفئة اللي مشروعك تابع ليها ومحافظتك وباقي بياناتك الشخصية وبيانات التواصل وهيتم التواصل معاك في أقرب وقت لتنسيق كل تفاصيل التقديم.

Related Articles

Back to top button