القصة الكاملة لتحطم طيارة صينية على متنها 132 شخص 

انتشرت أخبار امبارح يوم الاتنين 22 مارس 2022 عن طيارة اتحطمت في الصين ووقعت بشكل مفاجئ.. والطيارة تابعة لشركة طيران اسمها “تشاينا إيسترن” ومن طراز “بوينج 737-800” والحادثة حصلت في جبال الصين الجنوبية والطيارة كان عليها 132 شخص بما فيهم طاقم الطيارة وكانت رحلة داخلية.

وقالت وسائل إعلام إنه مفيش أي مؤشرات على وجود أشخاص ناجين، في حين إن شركة الطيران نعت الركاب وطاقم الطيارة اللي ماتوا في الحادثة دي..وقالت شركة “تشاينا إيسترن” إن  الطيارة وقعت بمعدل 31 ألف قدم في الدقيقة حسب اللي بان من موقع تتبع الرحلات الجوية فلايت رادار 24، وقالت الشركة إن سبب تحطم الطيارة لسه قيد التحقيق، وأضافت الشركة إنها خصصت خط ساخن لأهل الأشخاص اللي كانوا على متن الطيارة.

وكانت الطيارة في رحلة داخلية بين مدن الصين وكانت متجهة من مدينة “كونمينغ” عاصمة إقليم “يونان” بجنوب غرب الصين لـ “قوانغشي” عاصمة إقليم “قوانغدونغ.

وقالت شركة تشاينا إيسترن إن سبب تحطم الطائرة، التي هوت بمعدل 31 ألف قدم في الدقيقة بحسب موقع تتبع الرحلات الجوية فلايت رادار 24، لا يزال قيد التحقيق. وقالت شركة الطيران إنها خصصت خطا ساخنا لذوي من كانوا على متن لطائرة وأرسلت مجموعة عمل إلى الموقع.

وقالت إدارة الطيران المدني إن تم إرسال فريق طوارئ لموقع الحادثة.، ونقلت وسائل إعلام عن مسؤول إنقاذ إن الطيارة اتحطمت بالكامل، ده غير إن فيه وسائل إعلام تانية قالت إن الحادثة اتسبب حريقة كبيرة دمرت مساحات من نبات الخيزران والأشجار ما رجال الإطفاء يطفوا الحرايق دي. 

وقال موقع “فلايت رادار 24” إن الطيارة دي كان عمرها 6 سنين وكانت طايره على ارتفاع 29100 قدم، وده كان الساعة الساعة 6:20 بتوقيت جرينتش، وبعد دقيقتين و15 ثانية البيانات بينت إنها هبطت على ارتفاع 9075 قدم، وبعد 20 ثانية كمان تم تسجيل آخر ارتفاع تم تتبعه ليها وكان عند 3225 قدم.

وقال الموقع إن نادر نسبيا ما بيحصل أي حوادث أثناء فترة الطيران في الجو بالرغم من إن الوقت ده بيمثل أغلب وقت الرحلات، وقالت شركة “بوينج” في تقرير صدر السنة اللي فاتت إن 13% بس من الحوادث المميتة في الرحلات التجارية على مستوى العالم بين سنة 2011 و2020 حصلت خلال مرحلة الطيران في الجو.

والجدير بالذكر إن سجل السلامة لصناعة الطيران في الصين من بين أفضل سجلات صناعة الطيارات في العالم على مدى 10 سنين.. وطراز الطيارة اللي اتحطمت واللي هو “بوينج 800-737” له سجل أمان كويس وأحسن من طراز “737 ماكس” اللي تم إيقافه عن الطيران في الصين من أكثر من 3 سنين بعد حادثتين كبار جدا الأولى حصلت سنة 2018 في إندونيسيا، والتانية في 2019 في إثيوبيا.

Related Articles

Back to top button