في يوم الفصائل المهددة بالانقراض.. أكتر 10 حيوانات مهددة بالانقراض

تالت جمعة من شهر مايو كل سنة هو يوم الفصائل/الأنواع المهددة بالانقراض، وبالمناسبة دي جمعنالكم أشهر 10 فصائل أو حيوانات مهددة بالانقراض طبقا لـ الصندوق العالمي للطبيعة WWF World Wide Fund for Nature

وحيد قرن جافان – Javan Rhinos

حيوانات وحيد القرن في جافان بتعاني من انخفاض كبير في أعدادها بسبب الصيد وفقدان موطنها، ومتبقي منها حوالي 75 بس. المجموعة البرية الوحيدة من وحيد القرن في جافان تعتبر واحدة من أندر أنواع وحيد القرن واللي مش موجودة غير في جزيرة جاوة في إندونيسيا، وبشكل خاص في حديقة Ujung Kulon، الملاذ الأخير الباقي لحيوان وحيد القرن في جافان. مجموعات وحيد القرن مهددة بالانقراض بسبب قلة الأكل وقلة الأماكن اللي ممكن يعيشوا فيها والكوارث الطبيعية والأمراض والصيد.

نمور آمور – Amur Leopard

نمر آمور من أندر النمور/القطط البرية الكبيرة في العالم، متبقي منه حوالي 100 بس في البرية. النوع ده من النمور مهدد بالانقراض من سنة 1996 وده بسبب إن النوع ده مش موجود غير في منطقة صغيرة في أقصى شرق روسيا والشمال الشرقي للصين. نمور آمور مهددين بالانقراض بسبب فقدان الموائل وقلة الفرائس والبنية التحتية للنقل والطرق. وحوالي 75% من نطاق مونطهم في مناطق محمية في روسيا والصين.

نمر جزيرة سوندا – Sunda Island Tiger

نمر جزيرة سوندا ، أو نمر سومطرة ، هو أصغر سلالات النمور في العالم، وزنه بيوصل لـ 140 كجم. النوع ده من النمور نادر جدا، وعددهم تقريبا 600 في البرية ومش موجودة غير في جزيرة سومطرة الإندونسية. وبسبب زيادة عدد السكان في جنوب شرق آسيا تقريبا من 357 مليون لحوالي 668 مليون سنة 2020 وزيادة المستوطنات البشرية في المنطقة والصيد الجائر، ده أثر على أعداد النمور وخلاهم مهددين بالانقراض.

غوريلا الجبل – Mountain Gorillas

الغوريلا الجبلية هي نوع فرعي من الغوريلا الشرقية، وبتعيش في مجموعتين منعزلتين من السكان في الغابات المرتفعة في المناطق البركانية والجبلية في جمهورية الكونغو الديمقراطية ورواندا وأوغندا، وفي منتزه بويندي الوطني في أوغندا. المنطقة دي فيها تاريخ من عدم الاستقرار السياسي مع مستويات كبيرة من الفقر وده بيهدد أعداد الغوريلا الجبلية بسبب انتقال الناس لمناطق قريبة منهم عشان يحصلوا على الأكل والمأوى، وفيه حاليا أكتر من 500000 شخص عايشين قريب من موطن الغوريلا الجبلية. وفي الوقت الحاضر، بيتم تصنيف الغوريلا الجبلية حاليًا على أنها من الأنواع المهددة بالانقراض، وفيه منها حوالي 1000 في البرية.

تابانولي أورانجوتان – Tapanuli Orangutan

هو النوع الحديث من إنسان الغاب، وتم إدراجه كنوع مهدد بالانقراض سنة 2017. فيه مجموعة واحدة بس معزولة من إنسان الغاب تابانولي في البرية، وموجودة في الغابات الاستوائية في جزيرة سومطرة في إندونيسيا. حاليا، فيه أقل من 800 بس في البرية وده بيخليها من أكتر أنواع القردة المهددة بالانقراض. فقدان الموائل من التهديدات الرئيسية للنوع ده بسبب استبدال الغابات الاستوائية بالزراعة والتعدين.

YANGTZE FINLESS PORPOISE 

حيتان YANGTZE FINLESS PORPOISE تعتبر النوع الوحيد الحي في المياه العذبة الموجود في العالم. النوع ده من الثدييات المائية حاليًا عايشة في نهر اليانغتسي في الصين ومدرجة ضمن الأنواع المهددة بالانقراض وده بسبب سنوات من التدهور البيئي والصيد الجائر وتلوث المياه في المنطقة واللي ليها آثار ضارة على كتير من أنواع الحيوانات التي عايشة فيها. سنة 2018، كانت أعدادهم حوالي 1000 في البرية.

وحيد القرن الأسود – Black Rhinos

ما بين 1960 و 1995، وحيد القرن الأسود كان بيقل جدا بسبب الصيد الجائر على نطاق واسع. وحوالي 2٪ منهم عاشوا. وتضاعفت أعداده في كل أنحاء إفريقيا من التسعينيات بس لسه مدرج على أنه مهدد بالانقراض من الاتحاد الدولي لحفظ الطبيعة. فيه منه حوالي 5630 في البرية. ودلوقتي عايش 3 أنواع فرعية من وحيد القرن الأسود، مع الإعلان عن انقراض وحيد القرن الأسود الغربي في سنة 2011. والنهاردة فيه حوالي 95٪ من وحيد القرن الأسود في أربع دول بس: كينيا وناميبيا وجنوب إفريقيا وزيمبابوي. لكن التهديد الأكبر اللي بيواجه وحيد القرن الأسود هو الصيد الجائر عشان قرونهم. في العشر سنين الأخيرة، اتقتل حوالي 10000 من وحيد القرن الأفريقي عشان قرونه.

فيل الغابات الأفريقية – African Forest Elephant

النوع ده من الفيلة موجود في غابات غرب ووسط إفريقيا. العدد الفعلي لأفيال الغابات الأفريقية البرية مش مؤكد، بس هم من الأنواع المهددة بالانقراض وقلت اعدادهم حوالي 86٪ على مدار 31 سنة. والسبب الرئيسي لـ ده هو الصيد الجائر اللي بيتكرر بشكل واسع، خاصة في وسط إفريقيا، وكمان تغيير استخدام الأراضي للزراعة. وحاليا الباقي من أفيال الغابات الأفريقية منتشرة بين 20 دولة أفريقية مختلفة، معظمها في الجابون وجمهورية الكونغو.

أورانجوتان سومطرة – SUMATRAN ORANGUTAN

موجود في جزيرة سومطرة في إندونيسيا. من الفصائل المهددة بالانقراض مع وجود أقل 14000 منها في البرية. إنسان الغاب السومطري بيواجه تهديدات زي قطع الأشجار والمزارع الزراعية وتوسيع تطوير البنية التحتية بالإضافة طبعا للصيد وتجارة الحيوانات الأليفة. إنسان الغاب بيحتاج مساحات كبيرة من الغابات عشان يعيش فيها. لكن بين سنة 1985 و 2007، النوع ده فقد حوالي 60 ٪ من موطنه في الغابات.

سلاحف الصقر –  HAWKSBILL TURTLES

سلحفاة منقار الصقر هي واحدة من 7 أنواع من السلاحف البحرية وموجودة في المياه القريبة من الشواطئ الاستوائية وشبه الاستوائية للمحيط الأطلسي والهندي والمحيط الهادي. أعدادها حوالي بين 20000 و 23000 سلحفاة. في الـ30 سنة الأخيرة، قلت أعداد سلاحف منقار الصقر في كل أنحاء العالم بنسبة 80% وده بسبب الصيد، وتدهور أماكن موطنها، وتلف الشعب المرجانية، وتلوث المياه، والبلاستيك وتغير المناخ. وحاليا، سلاحف منقار الصقر بيتم اعتبارها على إنها مهددة بالانقراض.

Related Articles

Back to top button