تيك توك يتفوق على يوتيوب في متوسط المشاهدات على هواتف الأندرويد

تقرير جديد بيقول إن مستخدمين التطبيقات في كلا من الولايات المتحدة الأمريكية والمملكة المتحدة بيقضوا وقت على تيك توك أطول من يوتيوب.

التقرير ده عملته شركة App Annie المتخصصة في مجال تحليل التطبيقات وتصنيفها، قال إن تيك توك تفوق على يوتيوب في أغسطس 2020 لأول مرة وبداية من يونيو 2021، المستخدمين شافوا المحتوى على تيك توك لمدة تجاوزت الـ24 ساعة شهريا، مقارنة بيوتيوب اللي الناس شافت المحتوى عليه لـ22 ساعة و40 دقيقة وده داخل الولايات المتحدة.

أما بالنسبة للمملكة المتحدة، في مايو 2020 كان تيك توك متفوق على يوتيوب وحاليا المستخدمين بيشوفوا 26 ساعة تقريبا من المحتوى على تيك توك شهريا مقارنة بأقل من 16 ساعة على يوتيوب.

الأرقام دي بتتكلم على نسب لمشاهدة على هواتف أندرويد بس، ولكن بغض النظر عن التفصيلة دي، فا ده نقدر نعتبره ارتفاع ضخم في نسب المشاهدة على تيك توك على مدار السنوات القليلة اللي ظهر فيها رغم التهديدات اللي كان بيواجهة تطبيق تيك توك بإن هيتم حظره في الولايات المتحدة قبل ما يتم انتخاب الرئيس الأمريكي جو بايدن ويعلن إلغاء قرار ترامب بشكل رسمي.

ولكن، يوتيوب لسا متقدم من حيث إنفاق الوقت عليه بشكل عام ولكن ده بيرجع إلى أن عدد مستخدمي يوتيوب أكتر من 2 مليار، مقارنة بـ700 مليون مستخدم لتطبيق تيك توك.

وباستثناء مستخدمين iOS، ومستخدمين الأبلكيشن اللي تم إعادة تسميته لـDouyin في الصين، يوتيوب لسا بيحتل المرتبة الأولى من حيث إنفاق الوقت على الموبايلات الأندرويد بين التطبيقات الإجتماعية والترفيهية وده من بداية النص الأول من العام الحالي، فا تطبيق تيك توك كان في المرتبة الخامسة قبل كلا من فيسبوك وإنستجرام وواتساب.

شركة App Annie اللي عملت التقرير ده بتقول، إن تيك توك نجح في تحقيق الأرقام دي بسبب إن “الفيديوهات القصيرة والمحتوى الأصلي وفيديوهات البث المباشر”، وده خلى يوتيوب تطلق ميزة الفيديوهات القصيرة Youtube Shorts عشان كمحاكاة لتطبيق تيك توك.

Related Articles

Back to top button