أول دواء حبوب لعلاج اكتئاب ما بعد الولادة

الولايات المتحدة وافقت على أول حبوب لعلاج اكتئاب ما بعد الولادة.

حسب BBC، إدارة الغذاء والدواء الأمريكية FDA قالت إن حبوب “Zuranolone”، اللي بتتباع تحت اسم “Zurzuvae”، اتوافق عليها كعقار يتاخد مرة واحدة يوميا لمدة أسبوعين، وقبل كده كان علاج اكتئاب ما بعد الولادة متاح بس عن طريق الحقن في الوريد.

شركات تصنيع الأدوية “Sage Therapeutics” و”Biogen” قالوا إنه من المتوقع إن الدواء يكون متاح السنة دي، ولسه مأعلنوش عن سعرها.

حسب إدارة الغذاء والدواء الأمريكية FDA، أعراض اكتئاب ما بعد الولادة ممكن تشمل الحزن، الإحساس بالذنب، فقدان الطاقة، الأفكار الانتحارية، انخفاض القدرة على الإحساس بالمتعة، ضعف الإدراك، وفي الحالات الشديدة الأم ممكن تفكر في أذية نفسها وطفلها.

رئيسة قسم الطب النفسي في مكز تقييم الأدوية والأبحاث التابع لإدارة الغذاء والدواء الأمريكية، تيفاني فارتشيوني، قالت إن اكتئاب ما بعد الولادة ممكن يعطل الرابطة بين الأم والرضيع، وده بيكون له تأثيرات وعواقب على النمو البدني والعاطفي للطفل، وقالت إن الحصول على دواء عن طريق الفم هيكون مفيد للستات كتير عشان يقدروا يتعاملوا مع المشاعر الشديدة اللي بتهدد حياتهم وحياة أطفالهم في بعض الأحيان. 

التجارب السريرية أشارت إن الآثار الجانبية الأكثر شيوعا للدواء ممكن تشمل النعاس، الدوخة، الإسهال، التعب، نزلات البرد، التهاب المسالك البولية. 

إدارة الغذاء والدواء قالت إن إرشادات استخدام الدواء الجديد فيها تحذير إنه ممكن يأثر على قدرة الشخص على قيادة السيارة، وعلى أداء أنشطة تانية ممكن تكون خطر، ونصيحة للمرضى بعدم القيادة لمدة 12 ساعة على الأقل بعد ما ياخدوا الحباية.

شركات تصنيع الأدوية “Sage Therapeutics” و”Biogen” بيسعوا كمان للحصول على موافقة على استخدام “Zuranolone” في علاج اضطراب الاكتئاب الحاد أو الاكتئاب السريري، بس إدارة الغذاء والدواء قالت إن الدواء لسه ماقدمش دليل جوهري على الفعالية دي ومحتاجين دراسات أكتر.

Related Articles

Back to top button