مش بس توابل ومنقوشة.. 10 فوائد صحية ممكن ماتعرفهاش عن الزعتر

النهاردة 23 سبتمبر بيصادف اليوم العالمي للزعتر اللي موطنه الأصلي بلاد الشام..وماحدش قدر يستغنى عنه من آلاف السنين وزمان استخدمه المصريون القدماء في طقوس التحنيط واستخدمه اليونانيون القدماء كبخور.. ومكمل لحد النهاردة.. وبيتقال عليه في فلسطين “الذهب الأخضر” وده مش بس عشان طعمه حلو في منقوشة الزعتر أو صلصة البيتزا والمكرونة.. لا وكمان عشان فوائده الصحية الكثيرة اللي هنقول جزء منها في الموضوع ده:

علاج البشرة والأمراض الجلدية: 

يتميز الزعتر بدوره المهم في العناية بالبشرة ويعتبر علاج طبيعي وفعال لأمراض البشرة المختلفة زي:

– علاج حب الشباب:

يستخدم زيت الزعتر بنسبة 3% في علاج الالتهابات الفطرية الجلدية الخفيفة إلى المتوسطة والبكتيريا المُسببة لحب الشباب اللي بتساعد على تقليلها.. وبيتم دمج الزعتر كمكون أساسي في كريمات حب الشباب وغسول الوجه.

– فوائد الزعتر لعلاج القدم الرياضي:

تساعد الخصائص المضادة للفطريات من الزعتر لعلاج قدم الرياضي.

– فوائد الزعتر لعلاج تصبغات البشرة:

تناول الزعتر بشكل منتظم ومعتدل مفيد جدًا لجعل لون بشرتك أفضللأنه بيحتوي على مضادات الأكسدة والفيتامينات والمعادن المهمة لنضارة البشرة وتفتيحها والمحافظة على شباب البشرة.

– الزعتر لزيادة إنتاج الكولاجين:

يعتبر الكولاجين من الأحماض الأمينية الهامة لنضارة البشرة وتجديد الخلايا والحفاظ على مرونة وشد بشرتك وبالتالي يؤخر ظهور التجاعيد والخطوط الدقيقة وغيرها من علامات الشيخوخة..  وده يرجع لوجود فيتامين C فهو مضاد للأكسدة ويزيد من إنتاج الكولاجين وبالتالي يحافظ على صحة بشرتك.

– فوائد الزعتر للوقاية من أشعة الشمس الضارة: وبيحمي التأثير الضار لأشعة الشمس فوق البنفسجية وبيقلل من خطر الإصابة بسرطان الجلد، كما قد يفيد الزعتر في علاج بعض الأمراض الجلدية التي يهيجها التعرض للشمس مثل الأكزيما.

– فوائد الزعتر للشعر:

الزعتر يحفز نمو الشعر ويعالج تساقط الشعر لأنه بيحسن الدورة الدموية في فروة الرأس ويضمن لبصيلات الشعر حصولها على التغذية المناسبة، مما يضمن بقاءها قوية وصحية، وبالتالي تشجيع نمو الشعر الجديد والحفاظ على لمعانه.

– علاج قشرة فروة الرأس:

نظرًا لخصائصه المضادة للبكتيريا فيه، يعتبر الزعتر فعال في علاج قشرة فروة الرأس، وغالبًا بيستخدم الزعتر كأحد مكونات الشامبو والبلسم وعلاجات فروة الرأس.. ومن المستحسن استخدام الزعتر الأبيض في خلطات الشعر.

 

علاج أمراض الجهاز التنفسي: 

من خلال شاي الزعتر اللي بتتنقع أوراقه في المياه الدافئة وشربها.. يستخدم الزعتر في الطب الشعبي للسيطرة على أعراض أمراض الجهاز التنفسي زي: التهاب القصبة الهوائية والربو ونزلات البرد واحتقان الأنف والانفلونزا والجيوب الأنفية والحساسية الموسمية.. وبيتشغل على إزالة البلغم والمخاط من المسالك التنفسية، ويخفف من الالتهاب للمساعدة على التنفس.. وممكن لو كوب مرتين يوميًا من خليط الزعتر وأوراق البيلسان وزهر البيلسان على صورة منقوع يعالج السعال والتهاب القصبات الحاد والنزلات الصدرية.

 

علاج مشاكل الجهاز الهضمي:

يتميز الزعتر بخواصه المضادة للتشنج والطاردة للغازات.. وبيشجع شاي الزعتر على تحسين الهضم عند استخدام أوراقه كنوع من التوابل .. فبيقلل الغازات والانتفاخات ويحسن عسر الهضم وتخفيف التشنج المعوي واعتلالات القولون.. وكوب واحد 3 مرات يوميًا من مشروب الزعتر الساخن ممكن يستخدم كعلاج مضاد للالتهاب في حالات التهابات المعدة والأمعاء وعلاج القرحات الهضمية.

 

محاربة الأمراض السرطانية:

للزعتر مكونين فعاليين إضافيين وهما: مروبين (Mrobin) وحمض أورسليك (Ursolic acid)، والمكونان دول بيحظوا بالاهتمام الكبير من المجتمع البحثي..  بسبب اكتشاف المكونات الفعالة دي إنها ممكن تمنع نمو الأورام السرطانية وفيروس نقص المناعة البشرية (HIV).

 

تحسين المزاج:

يتم استخدام زيت الزعتر العطري في كثير من الأحيان لأغراض عطرية وعلاجية
بسبب المادة الفعالة فيه وهي الكارفاكرول.. وحسب دراسة أجريت على
الحيوانات عام 2013
ثبت أن الكارفاكرول يعمل على زيادة تركيزات السيروتونين
والدوبامين المسؤولين عن تنظيم الحالة المزاجية.. وزي ما ذكرنا في أول
الموضوع كان بيستخدم كبخور عند اليونانيين القدماء.

 

فوائد للعيون:

وبيحتوي الزعتر على فيتامين أ بنسبة عالية وهو واحد من الفيتامينات الذائبة في الدهون وكمان مركب “بيتا كاروتين” مضاد الأكسدة ، والاتنين بيساعدوا على تعزيز الرؤية وتقليل أمراض العيون.

 

فوائد للدورة الدموية والقلب:

الزعتر غني بمعادن البوتاسيوم والمنجنيز اللي بيساعدوا على 

حماية القلب..فالبوتاسيوم موسع للأوعية الدموية وبيقلل الضغط

 على نظام القلب والأوعية الدموية وبالتالي يؤدي إلى استرخاء الأوعية

 الدموية وخفض ضغط الدم وبيشتغل على تنظيم معدل ضربات القلب..

وبسبب الحديد والماغنسيوم كمان بيقدر الزعتر يقي من فقر الدم من خلال تحفيز إنتاج الخلايا الحمراء وبالتالي تعزيز الدورة الدموية وتبادل ونقل الأوكسجين إلى أجهزة الجسم الأساسية.

 

فوائد للعظام:

وبالإضافة للحديد والمنجنيز والبوتاسيوم.. فالزعتر غني كمان  بالكالسيوم والتوليفة دي بتلعب دور مهم في صحة العظام.. وبتشجع على نموه وتقويته والتقليل من الإصابة بأمراض العظام المختلفة. وكمان التخفيف من آلام المفاصل وتقوية الجسم وإزالة التعب.

 

فوائد الزعتر لمقاومة الأمراض والعدوى:

الزعتر بيحتوي على عنصر الثيمول وفيتامين C ومضادات الأكسدة.. فهو يعتبر مضاد حيوي طبيعي.. وعنده القدرة على التصدي للالتهابات البكتيرية والفطرية والفيروسية فبالتالي بيشتغل على رفع وتقوية جهاز المناعة.. وعلى سبيل المثال مش الحصر تستخدم المضمضة بمنقوع الزعتر للتخفيف من التهابات اللثة والألم الناتج عنها

 

فوائد الزعتر لفترة الطمث: 

الزعتر عنده قدرة على تنظيم الدورة الشهرية وتحفيز تفريغ الطمث عند النساء وكمان بيعالج التقلصات المصاحبة للفترة دي.. وده من خلال نقع الزعتر بمياه مغلية وتناول كوبايتين يومياً للتخلص من تشنجات العضلات في الوقت ده

 

Related Articles

Back to top button