إجراءات وزارة الصحة لتقليل الولادات القيصرية وتشجيع الولادات الطبيعية

وزارة الصحة والسكان بتشتغل الفترة دي على مبادرة لتشجيع الولادة الطبيعية، وتقليل انتشار الولادات القيصرية غير الضرورية، واللي وصلت لمعدلات كبيرة وخطيرة في خلال السنين اللي فاتت.

الجهاز المركزي للتعبئة العامة والإحصاء أعلن الارتفاع في معدلات الولادة القيصرية بصفة عامة على مستوى الجمهورية فوصل لـ 72% سنة 2021 مقابل 52% سنة 2014. في الوقت اللي سجلت محافظات الوجه البحري أعلى نسبة في معدل الولادات القيصرية فوصلت لـ 84% مقابل 70.6% سنة 2014.

وزارة الصحة أعلنت عن مجموعة من التوجيهات الجديدة واللي تضمنت:

1- مساواة أتعاب الأطباء والطواقم الطبية عن الولادات الطبيعية زي الولادات القيصرية

2- تخصيص حافز مالي للفريق الطبي اللي هيحقق معدلات أعلى للولادة الطبيعية

3- وضع التشريعات اللي بتضمن حق الطبيب والممرضة لتطبيق الولادة الطبيعية وقت حدوث الآثار الجانبية البسيطة

4- تنظيم تدريبات دورية للفرق الطبية وقت الخدمة، مع توجيه القائمين على المنشآت الطبية الحكومية والخاصة بجمع المعلومات الصحية والبيانات الروتينية عن الولادات القيصرية وأسبابها وتحليل كل أسباب الولادات القيصرية.

5- إلزام كل المستشفيات الخاصة والحكومية بالعمل بالدلائل الإرشادية المتعلقة بأسباب وضوابط اللجوء للولادة القيصرية.

6- عمل الاستبيانات والدراسات في المناطق السكنية لمعرفة البيانات اللي بتساعد في تحسين طرق تشجيع المرأة الحامل على تبني فكرة الولادات الطبيعية

7- عقد مناقشات مجتمعية لأضرار الولادات القيصرية وزيادة جلسات التثقيف النفسي للسيدات اللي عندهم خوف من الألم.

8- تفعيل دور المجتمع المدني للمشاركة في ترسيخ المفاهيم الصحيحة عن الولادة الطبيعية وفوائدها للأم والطفل، وأضرار الولادة القيصرية “من غير مبرر طبي”

وزارة الصحة كانت نشرت على صفحاتها على السوشيال ميديا أضرار الولادة القيصرية “بدون مبرر طبي” على الأم والطفل:

الأم:

1- الإصابة بالمشيمة المتوغلة 

2- استئصال الرحم أثناء الولادة

3- نزيف الولادة الهائل

الطفل:

1- زيادة في الجراثيم المعوية والسمنة

2- الحساسية

3- التوحد

4- الإصابة بالسكر

5- الإصابة بأمراض المناعة

وزير الصحة والسكان د. خالد عبد الغفار قال إن معدلات الولادة القيصرية في مصر في بعض الأحيان بتتعدى الـ 75% مع إن المعدلات العالمية بتكون من 20% لـ 30% بس.

وأكد إن فيه دلائل استرشادية واضحة جدا للسيدة اللي بتحتاج ولادة قيصرية وده بيكون لمبرر طبي واضح، لكن الأصل في الولادات هي الولادة الطبيعية علشان فوائدها للأم وللطفل.

وكمان قال إن مينفعش يبقى فيه استسهال، وإن الدكتور أو الأم يقرروا إن الولادة تكون قيصرية من غير مبرر طبي، وعلشان كدا وزارة الصحة وضعت ضوابط ومراقبة شديدة جدا على كل مستشفيات وزارة الصحة والسكان والمستشفيات الجامعية علشان يسيطروا على الولادة القيصرية وتكون بداعي وسند طبي معترف به على مستوى العالم، وده هيؤدي لتحسن في صحة الأم والطفل وعدم الاحتياج للحضانات.

Related Articles

Back to top button